Budgetbeheer
Budgetbeheer is bedoeld voor meerderjarigen die moeite hebben met het beheren van hun inkomsten en uitgaven. Diegenen wensen ondersteuning bij het op orde brengen en houden van hun financiën. Wij kunnen uw financiën dan gedeeltelijk overnemen en uw budget beheren.
Uw financiën in handen van een professioneel budgetbeheerder
Wat houdt budgetbeheer in?
U kunt in een situatie terecht zijn gekomen, waardoor u het gevoel heeft dat u uw financiën niet meer onder controle heeft en u ondersteuning wilt. Door bijvoorbeeld overbesteding, werkeloosheid of het verlies van overzicht op uw uitgaven, kunnen er achterstanden ontstaan in uw vaste lasten. Wanneer een budgetbeheerder uw budget beheert, zorgt dit voor overzicht en worden uw vaste lasten betaald.
Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
De eerste stap is een intakegesprek bij ons op kantoor of bij u thuis. Tijdens dit gesprek maken we kennis met elkaar. Indien we gezamenlijk besluiten dat budgetbeheer voor u de beste optie is, sluit u een overeenkomst af bij ons kantoor. Daarna kunnen wij direct voor u aan de slag.
Wat mag u verwachten van een budgetbeheerder?
Zodra u de overeenkomst heeft getekend, nemen wij uw financiën over. U machtigt ons op uw rekening, waardoor wij uw inkomen kunnen beheren. Op basis van een gezamenlijk opgesteld budgetplan betalen wij elke maand de daarop genoemde vaste lasten. Uw post komt voortaan naar ons kantoor. Als u thuis post ontvangt die voor ons relevant is, verwachten wij dat u deze naar ons doorstuurt.
Het restant van uw inkomen dat overblijft nadat al uw vaste lasten zijn voldaan, boeken wij over naar u. In overleg kunnen we ook afspreken voor u te sparen of betalingsregelingen met schuldeisers na te komen. Als de schulden dusdanig hoog zijn verwijzen wij u door voor een schuldhulpverleningstraject.
Andere werkzaamheden die wij voor u verrichten zijn onder andere het controleren van de huur- en zorgtoeslag, belastingaangifte doen, aanmelding voor de voedselbank en kwijtschelding BsGW aanvragen.
Wanneer stopt het budgetbeheer?
Het budgetbeheer kan eindigen op grond van één of meerdere van onderstaande redenen:
- Op schriftelijk verzoek, met inachtneming van de opzegtermijn van één maand.
- Bij overlijden.
- Wanneer u onjuiste en/of onvolledige informatie verstrekt over uw financiële situatie of onvoldoende de afspraken nakomt die zijn opgenomen in de overeenkomst.
- Wanneer u failliet wordt verklaard.
- Wanneer u onder bewind of onder curatele wordt gesteld.
- Wanneer u verhuist naar een plaats buiten het werkgebied van de budgetbeheerder. Dit geldt tevens voor een verhuizing naar het buitenland.
- Wanneer u zich onheus gedraagt tegenover de budgetbeheerder.
- Wanneer de financiering van het budgetbeheer niet langer gewaarborgd is.
- Wanneer de voorzetting van het budgetbeheer naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet van de budgetbeheerder kan worden gevergd.
Kennismaken met Team WBM?
Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek.
Wat onze cliënten zeggen
“Ik zit nu een paar jaar bij Team WBM, ze hebben een fijne werksfeer. Als er wat is kan ik hun goed bereiken en helpen ze me altijd goed naar mijn behoefte.”
Vragen of meer informatie?
Veelgestelde vragen
Wat is het verschil tussen bewindvoering en budgetbeheer?
Hoewel de werkzaamheden die wij uitvoeren bij bewindvoering en budgetbeheer grotendeels overeenkomen zijn er twee belangrijke verschillen te noemen.
Ten eerste wordt bewindvoering aangevraagd bij de Rechtbank en besluit de Kantonrechter of het bewind noodzakelijk is. Daarentegen worden voor budgetbeheer afspraken opgenomen in een budgetovereenkomst, die wordt afgesloten tussen u en ons kantoor.
Ten tweede nemen wij bij bewindvoering uw gehele financiële situatie over. U kunt uw financiën geheel in onze handen leggen. Bij budgetbeheer kan dit gedeeltelijk en verwachten wij van u meer betrokkenheid bij uw financiën.
Kan ik een financieel overzicht ontvangen?
Wanneer u onder bewind staat bij ons kantoor of wanneer wij uw budgetbeheerder zijn, is het mogelijk om inloggegevens te krijgen van het systeem waar wij mee werken. Dit systeem heet ‘Onview’. U kunt hier op elk gewenst moment inloggen en uw transacties zien, uw budgetplan bekijken en uw schuldenoverzicht inzien.
Kan ik jullie kantoor bezoeken?
Uiteraard is dat mogelijk! Ons kantoor beschikt over een loketfunctie, waardoor u gemakkelijk op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur zonder afspraak kunt langskomen voor een korte vraag of het afgeven van post. Indien u meerdere vragen heeft, vragen wij u voorafgaand een afspraak met ons te maken. Neem hiervoor even contact met ons op.
Bewindvoering
Niet meer in staat om zelfstandig uw financiën te beheren? Wij kunnen uw financiën overnemen en uw belangen behartigen!
Schuldhulpverlening
Hoge schuldenlast? Wij kunnen u helpen bij het schuldhulpverleningstraject.